Höstbild

Hösten närmar sig

Och snart är det dags att torrsätta och vinterförvara våra båtar igen. En sommar går alltför fort men jag måste säga att det varit en fantastiskt fin säsong med bra möjligheter att använda våra båtar. Jag har fått många fina minnen som går att se tillbaka på under de mörka månaderna.

Vi har seglat i Stockholms södra skärgård i år med en tur till Gotland, Öland, Gryts och Sankt Annas skärgård under semestern. Över 20 grader i vattnet hela juli och på alla ställen vi varit på har gjort morgonbadet ytterst behagligt. Vi har märkligt nog inte upplevt någon direkt algblomning trots att det varit varmt i vattnet under så lång tid. Men nu börjar det närma sig slutet på säsongen, finns fortfarande tid för fina höstseglingar men sedan är det vinterförvaring som gäller.

Vi har fått in många nya medlemmar och båtar under säsongen och Varvschefen Kalle har fått lägga mycket tid på planering för att få plats med alla båtar på land så att verksamheten där skall fungera. Det är även fullt på våra platser för dom som vill ligga kvar i sjön under vintern. För er som känner er lite ringrostiga inför upptagningen bifogas lite info från varvschefen skriven till nya medlemmar men som jag tror kan vara bra för alla att läsa.

Ni har alla fått kallelsen till Årsmötet som kommer hållas i Kärrtorps Gymnasiums stora Aula där vi varit tidigare. Söndagen den 19:e September klockan 15.00. Det kommer för dom som önskar bjudas på en kopp kaffe och kaka efter mötet. Vi kommer genomföra mötet så smittsäkert som det är möjligt, ett antal medlemmar kommer hjälpa till med att slussa oss rätt så att vi kan hålla god distans både när vi går in och ut som väl inne i lokalen.

Som ni kunnat se i Årsmöteshandlingarna så kommer ett antal viktiga och avgörande frågor för föreningen framtid beslutas så jag hoppas på ett stort deltagande så att en majoritet av våra medlemmar är med och fattar besluten. Vi har försökt planlägga tiden för mötet så att det inte skall krocka med andra helgaktiviteter allt för mycket.

Skärgårdsstiftelsen har gjort sitt regelbundna vattenprov på vårt dricksvatten. Vattnets bedöms tjänligt med anmärkning beroende på att vi har förhöjda värden av Mangan och Radon, men det är inte ovanligt för vatten ur egen brunn.

Innan torrsättningarna kommer vi ha en arbetsdag den 25 september. Ni som skall vara med har blivit kallade via mail på samma sätt vi gjort tidigare arbetsdag.

Jag vill också be alla som har jolle förvarad på jollerampen att märka upp den tydligt med namn och medlemsnummer, vi kommer under hösten se över och se till att det är jollar med ägare som ligger där. Allt för att hålla ordning och reda.

Vi har under sensommar och hösten haft 2 stycken trevliga sammankomster på klubben. En trevlig och välbesökt grillkväll i fint väder där jag och min fru var med och senare en mycket, enligt uppgift, välbesökt och minst lika trevlig kräftskiva som fick genomföras i vagnsskjulet eftersom vädergudarna ansåg att regn var lämpligt denna kväll.

Med dessa rader skrivna från bygget av en vindkraftpark 10 sjömil utanför Dundee i Skottland vill jag önska er alla en fin säsongsavslutning och jag hoppas att få se just dig som läser detta på årsmötet den 19:e september.

Klubbhälsningar från
Mats Landberg / Ordförande OBF