Välkommen till Oxnö Båtförening!

Logga

I Stockholms södra skärgård, på natursköna Gålö ligger Oxnö Båtförening. Vi är en ideell förening med ca 400 medlemmar och ca 300 bryggplatser för båtar i varierande storlekar. Oxnö Båtförening bildades i november 1969 och har utvecklats till en omtyckt och eftertraktad båtklubb. Föreningens hamn- och varvsområde ligger vid Oxnö på södra Gålö, längst in i Långgarnsviken, vars mynnig på norra Mysingen endast ligger 2 sjömil från våra bryggor. Där utanför breder hela Stockholms södra skärgård ut sig.

Sidinnehåll
    Add a header to begin generating the table of contents

Kommunikationer

Bilavstånd från Oxnö till Stockholm C ca 45 km, Haninge 22 km, Västerhaninge 20 km. Bussförbindelse finns med pendeltågsstationen i Västerhaninge, buss nr 845.

Bryggor

Antalet bryggplatser är ca 300 st av varierande bredd mellan 2.50m till 5.00m. Lite mer än hälften av bryggplatserna har y-bommar och resten ligger med egen boj mot bryggorna.

Hamn och varv

Området utgöres av mark och bryggor. Marken nyttjas på vintern som uppläggningsplats för båtar och under sommaren som bilparkering och uppställningsplats för båttrailers (förhyrda). Mark och bryggor är inhägnade med höga staket med låsta grindar. På området finns en klubbstuga med elvärme, spis, kyl, varmt och kallt vatten. Fläktventilerade herr- och damtoaletter, mastskjul, spilloljetank, redskap m.m., sopcontainer för hushållssopor under säsongen, mastkran, bojeka, angöringsbrygga med sötvattensuttag, servicebrygga med spolvatten, sjösättningsramp,  uppläggningsplats för jollar, vagnar för sjö- och torrsättning, traktor, bryggvagnar för bagage.

Sjö- och torrsättning

Det sker för segel- och större motorbåtar med hydraulvagn och traktor i klubbens regi, på dagar som vi kommit överens om på årsmötet. På övriga dagar får de som sjö- och torrsätter själva nyttja slipen samt klubbens mindre slipvagnar.

Vakttjänst

Samtliga bryggplatsinnehavare, sommar/vinter, är skyldiga att fullgöra vaktpass.

Arbetsplikt

Arbetsplikt gäller för alla som har sommar- och/eller vinterplats på Oxnö.

Möten

Årsmöte hålls i januari. I maj hålls ett informationsmöte på Oxnö för nya medlemmar. Styrelsen sammanträder ca en gång i månaden.

Ovanstående sjö- och torrsättning, vakttjänst och arbetsplikt innebär c:a 50 timmar per år och båtplats. Tiden kan variera beroende på styrelsebeslut.