vrak

Dags för en ny båtsäsong

Just nu sitter jag på jobb mitt ute i Nordsjön där det faktiskt för en gångs skull är riktigt bra väder. Solen skiner och vind och vågor är måttliga så att det går fint att arbeta.
Hemma verkar det vara lite tristare väder med regn och elände, men det kommer garanterat bli bättre, det blir helt säkert en fin sommar i år också. Nu när vinterförvaringen av våra båtar är klar så väntar ju den bästa tiden på året.

Vi har väldigt god beläggning i hamnen och antalet medlemmar i föreningen är ”all time high” i och med att vi har passerat 360 medlemmar. Frågor om det finns plats hos oss kommer kontinuerligt till vår Hamnkapten, mycket beroende på det från förra året nya ordet ”hemester”. Det är många som har lust att prova båtlivet vilket genererar nya båtägare. Jag märker samma sak på internet där det finns många forum där nya båtägare söker information och kunskap.

Vi i vår förening ska naturligtvis göra vad vi kan för att alla nya medlemmar som kommer till oss, och för den delen även gamla medlemmar, skall känna sig säkra i sitt båtägande.
Klubbsektionen jobbar på att ordna kurser under året i allt från att hantera sin mast vår och höst, vad man ska göra vid man överbord, enklare sjukvård ombord, teknik kurser mm. Har ni idéer eller önskemål så kontaktar ni Klubbsektionen på klubbsektionen@oxnobatforening.se

Jag har ett önskemål till er alla att ni håller ögonen öppna och tänker efter vad vi har för risker för personskador på vårt område. Vi har varit relativt förskonade från olyckor och tillbud men i vår verksamhet finns det alltid risker och att det händer saker på området där det finns risk att skada sig. Ser ni något som kan vara farligt så ska ni naturligtvis försöka åtgärda det direkt men det är inte alltid det går.

Oavsett om ni åtgärdat en risk/fara eller om det är något som behöver åtgärdas så vill jag att ni snarast skickar ett mail till mig på ordf@oxnobatforening.se
Målsättningen är naturligtvis noll incidenter och genom att rapportera allt som vi hittar så får vi en bra kontroll på riskområdena. För ett par år sedan var det ett barn som klev ner med ett ben i brunnen på T-bryggan vid spolpumpen, locket låg inte ordentligt på plats, och skadade sig så pass illa att ambulans fick tillkallas. Incidenter som den är något vi absolut inte vill uppleva och vi måste göra allt för att undvika dessa.

På styrelsemötet förra veckan, som förövrigt till stor del genomförs digitalt sedan pandemin startade, diskuterade vi som vanligt förutsättningarna för årsmötet. Myndigheterna skall komma med nya direktiv 18/5 så vi får se vad det blir för besked efter det. Oavsett så siktar vi nu på att kunna hålla mötet först efter sommaren. Vi återkommer naturligtvis med löpande information.

Som jag berättade om förra gången så är vår nya färskvattenpump i drift. Det har dock varit några små störningar på den. Om det är något som inte fungerar som det ska så skickar ni som vanligt ett mail till felanmalan@oxnobatforening.se

Sjösättningarna har som vanligt gått mycket bra med gott samarbete mellan oss medlemmar och varvsgänget, Serveringen har varit igång och nu återstår bara sista ordinarie sjösättningsdagen och jag hoppas att allt går lika bra på den som tidigare dagar.

Med dessa rader vill jag önska er en riktigt fin start på årets båtsäsong.

Klubbhälsningar från

Mats Landberg