Nyhetsbrev från ordförande

Då var våra sjösättningsdagar avklarade och dom flesta av oss har fått våra båtar sjösatta av funktionärerna i Varvssektionen. Dom ser som vanligt till att allt går smidigt och att man känner sig trygg. Med hänvisning till vad jag hör från båtägarna jag talar med, under och efter sjösättningarna, och mina egna erfarenheter kan jag bara rikta ett stort tack till varvssektionen för era insatser.

Samma sak gäller gänget som var med på arbetsdagarna vi haft, både den som var före sjösättningarna där fokus låg på att lägga ut y-bommar på insidan av B-bryggan. Återkopplingarna jag fått från den dagen är enbart positiva och resultatet blev strålande. Samma sak gäller lördagens arbetsdag där både deltagande medlemmar och funktionärer gjorde en fantastisk insats som såg till att området är i bra skick inför säsongen.

Spelet till bojekan har demonterats för service vilket gör att den inte finns tillgänglig just nu. Så fort den är tillbaka i drift kommer det ett mail om det.

Skärgårdsstiftelsen har sagt upp vårt arrendeavtal för att kunna förhandla om det inför hösten. Jag har haft ett par inledande möten med förvaltaren och vi har inlett diskussioner om hur avtalet skall utformas och avtalskostnaden. Skärgårdsstiftelsen har som målsättning att likforma alla avtal med båtklubbarna så att alla skall ha samma förutsättningar. Vi får se var det hela kommer att landa men jag har en känsla av att vi får räkna med en skaplig höjning.

Styrelsen har kallat till ett extra medlemsmöte efter yrkande om detta från 45 medlemmar. Mötet kommer äga rum nu på tisdag den 17/5 klockan 19:00. Platsen är Stortorps Parken i Trångsund och ni har alla fått en kallelse till detta förra veckan och nu också en dagordning med underlag om vad som skall avhandlas. Tyvärr gäller mötet bland annat uteslutningsärenden och det är otroligt tråkigt att vi har hamnat i ett läge där detta sker.

Som ni kan läsa i dagordningen så är det ett antal olika yrkanden som ni medlemmar skall fatta beslut om. Eftersom det enbart är ärenden som berör enskilda medlemmar så har styrelsen förberett materiel för sluten omröstning om någon medlem begär det.

Eftersom mötet enbart kommer behandla de punkter som är angivna i dagordningen borde mötet inte dra ut på tiden. Det finns gott om parkering på platsen och för er som åker kollektivt är det en promenad på 800m, ca 10 minuter, från Trångsunds centrum och pendeltågstation.

Det är medlemmarna som kommer på mötet och röstar som beslutar om utfallet i respektive fråga och vilka konsekvenser det får. Så det är otroligt viktigt att man som medlem ställer upp och kommer på detta möte. Jag har en stor förhoppning att vi ses på tisdag

Mats Landberg, ordf OBF