Nyhetsbrev från ordförande

Då var vi mitt i sommarsemestrarna. Vi är ute och seglar har just lagt till vid Södra Lönnskär efter ett fint kryssben från Mariehamn. Innan vi seglade till Åland låg vi en natt på Svenska Högarna, något som kan rekommenderas vid bra väder och vindar. Det var trångt om utrymme så att vända i yttre hamnen var inte att tänka på med vår båt och lite frisk vind från norr, så vi körde in och backade ut på morgonen. Fantastiskt djurliv med sillgrisslor och riktig utskärgård med Paternoster fyren på ön som är sevärd och värd ett besök upp i toppen.

Det var ett tag sedan jag skickade ut ett nyhetsbrev. Mycket beroende på att lusten inte riktigt infunnit sig efter senaste tidens tråkiga händelser som kulminerade i det extra medlemsmötet.

Vi i styrelsen har haft mycket arbete runt allt som hänt i föreningen senaste tiden och det har tagit på krafterna och lusten för föreningslivet. Vi gör trots allt detta för att vi tycker att det är och skall vara kul, vilket det inte har varit på ett tag.

Kalle vår Varvschef har klivit av styrelsearbetet och Varvschefs jobbet på grund av den negativa påverkan förenings uppdraget har haft. Kalle kommer dock vara behjälplig vid höstens upptagningar så att vi skall kunna genomföra dom som vanligt.

Vi i styrelsen hoppas nu att saker har fallit till rätta och att vi kan få en lugnare höst där vi kan arbeta med en positiv inriktning framöver.

Som en riktigt positiv nyhet i år kommer vi hålla en familjekappsegling. Philip Hagberg och Pontus Prins är Tävlings Generaler och kommer hålla i trådarna. Lördagen den 27/8 är dagen som Oxnöpokalen seglas. Under dagen kommer det vara aktivitet på vårt område. Korv och hamburgare kommer grillas och vi har en plan att avsluta dagen med en Kräftskiva som vi hoppas kommer bli välbesökt där det kommer berättas om dagens bravader och om varför det gick som det gick i kappsegligen.

Det är som sagt en familjekappsegling så man behöver inte vara inbiten kappseglare för att delta, det viktigaste är att vara med och ha kul så jag hoppas att många ställer upp och är med, det kommer bli kul.

Den 6/8 seglas Mysingevalsen och den 10/9 seglas Skälåkersköret. Alla med samma familjekappseglings inriktning. Ta kontakt med Philip eller Pontus för mer info och för meddela intresse av att vara med.
philip@hagbergarna.se
pontus.prins@gmail.se
Mer info kommer skickas ut separat och presenteras på hemsidan.

Som ni säkert har sett så är y-bommarna utlagda på insidan av B-bryggan utom på ett par platser som kommer ske under slutet av sommaren. Det har blivit avsevärt bättre utrymme i inre hamnen sedan bojarna försvann och ett antal medlemmar har fått tillgång till y-bomsplats. Vi kommer till nästa säsong komplettera med fler y-bommar på våra bryggor.

Det har olyckligtvis varit överfullt i hushållssopor-containern. Kalle har varit och pressat samman så att det finns plats igen och tömning är beställd men har dröjt från SRVs sida. Med dessa rader önskar jag er alla en fortsatt trevlig sommar med förhoppningsvis en del färder på sjön.

Mats Landberg, ordf OBF