Resan till Svenska Högarna

Avresa fredag 14-11-14 hemkomst söndag 14-11-16.

Fredag morgon klockan 07:20 la vi ut från Oxnö båtförening med målet inställt på Svenska Högarna, ca 50 distans bort. När vi kom ut på Jungfru-fjärden konstaterade vi att det är vädret som fortfarande bestämmer vart man hamnar. Med slack i skoten styrde vi in på Baggens- fjärden med kurs på Skuru sundet. Ljuset är en faktor som också vill vara med och bestämma så här års. Efter att vi passerat Vaxholm var det dags att parkera för natten, Olas gamla klubbholme Ekholmen, belägen vid östra delen av Västra Saxarfjärden. Som vanligt i november är det ju helt tomt i skärgården, så efter lite mat, dryck samt lite kortspel somnade vi sött vid ”våran” lånade klubbholme. Efter några förhinder så utgjordes besättningen den här gången av Ronald, Ola, Danne, Patrik och jag från våran båtförening samt Björne från Morarna. Bompa var givetvis med som skeppshund, hans uppgift var att hålla koll på övriga i besättningen, vilket han löste med bravur.

1

2

Lördagen siktade vi på Vindö ström, förbi Stavsnäs samt norr om Nämdö. Ut till Bullerön. Tanken var den, att det skulle bli natthamn med kvällsbastu. Men se det gick inte. Sjön svängde in i viken med lite sjöhävning som följd. Vid bryggan var det för lite vatten under kölen så vi duttade i med jämna mellanrum. När sista tuggan av lunchen landat i magen flyttade vi oss till Hallskärs arkipelag. Där vi kände att natten skulle bli behaglig.

3

På lovartsidan. Utsikt öster över, mot Almagrundet och Estland.

4

Lite mysigare på läsidan, så val av sida för natten var inte svår. Vinden höll i sig under hela natten. Så hemfärden började med en frisk öppen bidevind där vi loggade upp mot 8,8 knop.

5

Nu blir det seglar paus tills isen går i vår. Men som ett avslut på säsongen 2014 så är vi nio stycken lördag 14-12-13 som åker med Patriks Carver 42a till UTÖ för att se på julmarknaden samt smörja kråset med årets julbord. Kanske får vi träffa fler klubbkompisar ute på Utö.

Planerna inför nästa vårs seglats 2015.

Vecka 23. fredag kväll 15-05-29 – söndag 15-06-07.

Vi tror att det lutar åt en skärgårdssegling, antingen norr eller söder ut, beroende på vädret. Hoppas vi slår rekord i antal deltagande båtar. Tre stycken är det vi ska slå.

Seglarhälsningar
Utvecklingsgruppen