Borsttvätt hos Morarna från midsommar

Nedan följer information om tvätten

·         Vad är en båttvätt?
Den används för att tvätta båtens botten. Genom att tvätta behövs ingen giftig bottenfärg och därmed skonar vi havsmiljön från alla de problem som bottenfärger skapar. Det blir också mindre arbete med underhåll av båten.

·         Vad behöver jag göra som båtägare i vår för att kunna använda tvätten?
Ingenting, botten får inte bottenmålas med giftig (biocid) färg i vår om tvätten ska användas. Den behöver inte skrapas, slipas eller blästras. Gammal hård eller mjuk färg kan lämnas kvar.

·         Hur stora båtar kan tvättas?
Tvätten klarar båtar som max 20 meter långa och max 4 meter breda.

·         Fungerar det med segelbåt/ kölbåtar?
Max djup är 2,2 meter, varav kölen får vara max 1,7 meter under botten. Vingköl eller bulbköl bredare än 40 cm kommer inte bli helt borstade.

·         Sliter det på färgen, gelcoaten?
Enligt tidigare erfarenhet sliter borstarna inte på gelcoaten.

·         Vilka drev och propellrar fungerar?

Foldingpropeller fungerar bra men mindre borstat innanför bladen.

Fast axel, s-drev, utombordare och inombordare fungerar bra.

Dubbla axlar kan innebära bristande borstning mellan axlarna.

Utanpåliggande roder är inga problem.

·         Hur gör jag första gången för att inte göra fel?
Bottentvätten kommer vara bemannad av utbildad personal.

·         Kommer det att bli kö populära tider, som fredag kväll?
Alla tvättningar bokas online på internet, när det är din tid att tvätta glider du fram till tvätten, ingen kö, ingen väntan.

·         Vad kommer det att kosta?
För att tvätta köper du ett säsongskort, priset sätts per meter och kommer att vara rabatterat för medlemmar. För pris för just din båt, kontakta klubben.

·         Var hittar jag mer information?

Titta gärna på hemsidan för båttvätten, https://boatwasher.se. Där kommer du också kunna köpa årskort eller beställa enstaka tvätt.