Decembermånad och julen står för dörren

Nu står våra båtar på land och de medlemmar som ligger kvar i vattnet har förberett sig för vintern.

Föreningens utrustning och hydraulvagn är undanställda för vintern och det känns så här i slutet på året som om föreningsområdet har gått i ide som en stor björn.
Jag tycker att vi har mycket bra ordning på området efter senaste arbetsdagen och allt är snyggt och städat. Det mesta av all vass klipptes ner på arbetsdagen så det är även prydligt utefter strandlinjen.

Jag vinterförvarar, inte helt frivilligt, vår båt uppe på Svinninge Marina inomhus i den goda värmen. Vi råkade ut för en rejäl ”karamell” i somras och nu bygger det riktigt duktiga teamet på Plastskador och Montage upp strukturen runt kölen igen. Dom säger att båten var väldigt välbyggd från början vilket gjorde att hon klarade sig bra trots allt. Nu blir det närmare 45 mm plast i hela skrovet runt kölen så det ser stabilt ut och blir som alla säger bättre än när det var nytt.
Så i år blir vårrustningen norr om stan men jag kommer säkert vara på OBF under våren till och från trots allt.

Vi i styrelsen har fullt upp med att förbereda inför kommande årsmöte. Ett antal motioner har kommit in som vi har behandlat och vi håller på att sammanställa en diger verksamhetsberättelse som kommer skickas ut i god tid innan årsmötet.
På dig som medlem ligger ett stort ansvar att läsa handlingarna och komma väl förberedda på mötet.
Framförallt gäller det våra stadgar där förra årsmötet utsåg en grupp som har tagit fram ett förslag till ändringar, vi har också fått in en motion från en medlem med lite andra förslag. Vi har arbetat på att försöka presentera förslagen på ett översiktligt vis så att det skall förenkla möjligheten till beslut.
Stadgarna är ett väldigt viktigt dokument för en förening och det styr vår verksamhet så det är av största vikt vi fattar bra beslut.

Både vår sekreterare och kassör har meddelat att dom inte är tillgängliga för omval så vi söker med ljus och lykta efter kandidater som vill axla dessa roller i styrelsen.

Känner ni att det är dags att hjälpa till i föreningen och få möjlighet att samarbeta med ett trevligt gäng i styrelsen så vill jag att ni hör av er till valberedningen eller någon i styrelsen för att få reda på mer om vad arbetet handlar om.

Vi planerar att ha vårt årsmöte som normalt och vi har preliminärt bokat in lördagen 30:e januari. Vi har en önskan om att vi ska kunna träffas som vanligt och ha ett fysiskt möte.
Som ni säkert förstår så är det just idag med anledning av den pågående pandemin svårt att säga om det är möjligt att genomföra mötet enligt planen men vi ska hålla er alla uppdaterade om vad som sker. Vi i styrelsen kommer hålla er informerade och återkommer med mer information i början av januari.

Efter ett minst sagt lite annorlunda år med många utmaningar så är det snart jul och man får hoppas på att det ligger några fina klappar under granen. Det finns väl alltid några trevliga båttillbehör att önska sig eller varför inte ägna lite tid i favoritfåtöljen för att se tillbaka på sommaren som var och lägga upp planer för den kommande sommarens äventyr. Fram med sjökort och hamnbeskrivningar och drömma sig bort.
För att vara säker på att det blir en bra sommar kan det vara idé att ta en tur ner och kolla till båten så att allt ser bra ut. Vädret gör som vanligt sitt bästa för att hålla oss sysselsatta även under vintern med våra ögonstenar.

Jag önskar er alla en fin december.

Mats Landberg

Ordförande OBF