obf
obf
59°04'12"N 18°13'64"E

Oxnö Båtförening är en ideell förening med ca 350 medlemmar och ca 300 bryggplatser för båtar i varierande storlekar. Oxnö Båtförening bildades i november 1969 och har utvecklats till en omtyckt och eftertraktad båtklubb. Föreningens hamn- och varvsområde ligger vid Oxnö på södra Gålö, längst in i Långgarnsviken, vars mynnig på norra Mysingen endast ligger 2 sjömil från våra bryggor. Där utanför breder hela Stockholms södra skärgård ut sig.

Händelserik start på höstsäsongen

Dagens segling som är den första av 5 stycken som seglas på höstsäsongen blev mycket händelserik. Efter starten gick första benet upp till Gålö fyr som rundades medsols, därefter ner till Stenskär som skulle rundas motsols (av de flesta i alla fall!) sen åter norrut för att runda Vettskär (även det motsols) före målgången vid klubben. Banläggning svarade idag deltagarna själva för då tävlingsledaren glömt att stänga av lyset på sin bil och sedemera inte fick igång den…

Dagens vindar var huvudsak från NNO – NO med varierade styrka från 3-4m/s i starten med mycket byar för att sedan öka ända upp till 12m/s på kryssen mellan Stenskär och Vettskär. Därefter la den sig igen på benet hem i viken (läns). I övrigt var vädret inte riktigt vad undertecknad såg på båtvädret på SMHI:s hemsida. Kraftigt regn före starten gjorde att vi sköt upp denna något och det gjorde även att tävlingsledaren inte behövde stressa till startområdet. Stundtals så blev det även regn under seglingen men under andra halvan av seglingen var det uppehåll. Dagens deltagare var Joakim i sin NF, Tommy i Rival 22, Tomas och Mattias i Smaragd (Team Nyppon), Stig och Inger i S30, Johan i Wasa 31R och Lars i RB111 som inte varit med på ett tag. Välkommen tillbaks Lars!

Själva seglingen då, jo den började med en tjyvstart på Tommy som trots en ny klocka såg fel på visarna och gav sig iväg en minut för tidigt! Även om han inte tror det själv… För dessa sällsynta fall så gäller regeln om att tjyvstartande båt får ett tidstillägg vid målgång på tjyvstartad tid + 2 min. Då fälten är täta är det inte lätt att segla in denna förlorade tid. Första benet upp till Gålö fyr var en kryss med få slag då vinden låg på så att det i huvudsak var ett barbordsben förutom när det närmade sig rundningen av fyren där det blev tätt mellan land och fyr med fler slag än vad de flesta räknat med. På väg ned mot rundningen av Stenskär (obs motsols!) kunde man passera St Rotholmen på endera sidan. Tommy som då låg först valde att passera på östra sidan. Tomas och Mattias i Smaragden följde efter medans vi andra valde den västra sidan. Vilket vägval skulle löna sig?? Det fick vi snart reda på då både Tommy och Team Nyppon dök upp nedanför Stenskär??!! Båda båtarna hade rundat åt fel håll!! Tommy som frågat om banan flera gånger glömde bort vad som gällde och Team Nyppon hade lekt följa John fram till rundningen.

Vi andra som valt rätt väg fick det kämpigt på kryssen upp till Vettskär. Joakim, Lars och Johan fick alla reva sina storsegel för att minska trycket något. Medans de långsmala hårdvindsbåtarna slapp detta. Tommy hade till och med fullt ställ d v s seglade med genua 1. Måste ha varit tungt att veva in denna på kryssen. Starkt jobbat!

Efter rundningen av Vettskär blev det en behagling läns in till mål där Team Nyppon var först över mållinjen medans övriga deltagare alla hade passerat Bergholmen. så fältet var tätt samlat. Då det förekommit regelbrott (har detta skett någonsin tidigare??) under seglingen fick vi gemensamt besluta om ett tidstillägg för de som seglat felaktig bana om 2 min vardera. För Tommy innebar detta ett totalt tillägg om 5 min! Resultatet idag blev i alla fall enligt följande (med tilläggen medräknade): På första plats kom Johan i Wasa31R (3:05:56) tätt därefter Team Nyppon i Smaragd (3:07:09), Lars i RB111 (3:09:40), Tommy i Rival (3:13:18), Stig och Inger i S30 (3:13:21), Joakim i NF 3:14:15). Det är tätt mellan båtarna. Tidstilläggen gör att både Team Nyppon och Tommy tappar platser. Utan dessa skulle Team Nyppon vunnit och Tommy varit trea.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *