Mastkransbryggan riven

Första etappen av den nya landbaserade bryggan är avklarad. Bryggan revs i helgen och befinner för närvarande i brygghimlen i form av vår slipramp.

Passar på att be er att hålla er undan från skrothögen så ingen olycka sker. Det finns en del förtöjningsgods kvar men vi rör ingenting på grund av eventuell rasrisk. På första arbetsdagen gör vi en ”finrensning” av gods som går att återanvända.

Kommer återställandet gå lika smidigt som rivningen så kommer vi ha vår nya brygga vara klar till sjösättningen. Får vi det beställda materialet i tid så bör grundkonsruktionen vara klar under mars månad. Överdäckningen tar vi under april så ”tjillevippen” blir allt klart i tid. Hoppas bara att den där jä… Murphy inte visar upp sitt fula tryne (han stal ju den planerade isen av oss).

Vad gäller mastkranen är toppbeslaget borttaget och inlämnat till Ösmo Smide för förlängningen och kommer att återmonteras så fort vi får tillbaks den färdiga toppen.

Tittar på elspel som kan tänkas passa för oss. Det gamla spelet är tänkt att vara kvar på samma ställe och kommer att vara användbart för lägre master och lite smalare båtar. Så är i alla fall tankegången.

Mycket folk kommer behövas för överdäckningen då det blir mycket skruvande och prefabricering. Hanteringen av ”hårdvarorna” i form av själva balkkonstruktionen
gör det svårt att utnyttja en stor mängd medlemmar så där kommer en ”tvångsrekrytring” av folk med specialkompetens ske. Sist och slutligen ”enda glädjen med att ha åldrats” är de drygt två ynka månaderna till årets sjösättning.

Ronald