Batklubb

Nu börjar det närma sig

Det ser ut som om det blir sjösättning för mig under veckan. Jag har ju ofrivilligt vinterförvarat segelbåten uppe på Svinninge Marina efter förra årets hårda kontakt med svensk bergrund. Men nu är hon reparerad och jag har polerat och bottenmålat så det börjar bli dags att plocka av täckningen. Om allt går enligt planen så blir det sjösättning under veckan och sedan påmastning. Flyter det på och vädret står sig så finns det en möjlighet att vi är tillbaka på klubben till eller under påsken, det ska bli skönt att komma tillbaka och få förtöja på den egna bryggplatsen.

Vi hade styrelsemöte i veckan som gick och vi gjorde som vanligt en analys av situationen för vårt försenade årsmöte. Vi har fått demonstrerat ett webbinarie upplägg för att genomföra ett större möte digitalt. Ett mycket användbart verktyg om man har ett möte med enkla beslut om val av styrelse och fastläggande av budget mm.
För vår del har vi en hel del tunga frågor som skall diskuteras och beslutas och vi ser inte att det blir demokratiskt riktigt att genomföra mötet digitalt utan för att alla skall få möjlighet att diskutera så anser vi i styrelsen att vi måste genomföra mötet som vanligt med fysiskt deltagande av medlemmarna.

Om vaccineringen går enligt plan så hoppas vi dock på att vi skall kunna genomföra mötet innan eller just efter sommaren beroende på vad våra myndigheter ger för direktiv.

För några veckor sedan initierade och kallade jag till ett möte med alla 9 båtklubbar på Gålöhalvön. Mötet hade vi veckan innan styrelsemötet och alla klubbar var väldigt tacksamma för initiativet. Vi diskuterade i nästan 2 timmar om hur arbetet i klubbarna fungerat under corona tiden, olika krav från Södertörns Miljö och Hälsa om våra miljökrav, vi pratade om våra kontakter med dom vi arrenderar av och situationen i klubbarna allmänt. Vi upprättade maillistor för vakt och miljö och beslutade att vi fortsättningsvis håller minst ett möte i samma anda varje år. Sammanfattningsvis väldigt positivt och nätverket ger en bra grund att stå på i framtiden där vi kan stötta och ge råd till varandra och inte minst agera gemensamt i vissa frågor.

Jag vill påminna om att vi har en mailadress som heter felanmalan@oxnobatforening.se om det är något som är fel eller behöver åtgärdas, det gäller allt från hål i staketet, slut på toalettpapper eller att sopstationen är full mm, så skickar ni ett mail till den adressen så kommer det åtgärdas snarast.

Vi har placerat ett reparationskit till staketet bestående av tråd och verktyg för att tvinna tråden med i vaktskåpet i klubbhuset. Det är till för att göra en tillfällig reparation vid skada på staketet för att hålla ihop nätet. Felanmälan för vidare åtgärd skickas sedan till adressen ovan.

Sjösättningarna på klubben närmar sig men innan dess ska vi ha en arbetsdag där vi snyggar till på området och ser till att det är ordning och reda. Underhållsektionen har haft ett möte där vi gick igenom vad som bör göras på första och även andra arbetsdagen det bra om du går igenom och märker upp det som skall sparas, vi vill hålla det så rent som möjligt där och målsättningen är att det skall vara helt tomt under vinterhalvåret. Vi har dessutom tagit fram en underhållsplan som vi diskuterade, vi kommer kontinuerligt jobba med och utveckla den.

Som jag berättade om i förra nyhetsbrevet så är färskvattenpumpen renoverad och brunnen är åter i drift så vi har vatten i klubbhuset och vid servicebryggan. Vi har också satt igång sjövattenpumpen så nu finns det vatten överallt inför vårrustningarna.

Tänk dock på att färskvattnet kommer från vår egen brunn. Brunnen vid parkeringen utanför vårt område har fått sjövatten inträngning och firman som renoverade vår varnade för att ta ut för mycket vatten eftersom risken finns även för vår brunn. Det vore en katastrof om vi inte har tillgång till rinnande färskvatten i klubbhuset framförallt. Så när ni fyller vatten i båtarna är det bra om ni begränsar det till rimliga mängder. Och som tidigare, naturligtvis ingen tvätt av båt med färskvatten, däremot så har vi mängder med sjövatten för den typen av aktivitet.

Vi får hoppas på riktigt bra väder till påsk så att alla får möjligheten att åka ner och förbereda båten för sjösättning. Förhoppningsvis har jag då seglat hem till klubben och det finns möjlighet att vi träffas.

Klubbhälsningar från

Mats Landberg