Sommarsäsongens kurser 2021

Hejsan, alla längtansfulla båtägare!

Det är hög tid att blicka framåt och börja planera för sommaren, åtminstone vad gäller årets kurser.

Klubbsektionen har ju anordnat en del kurser för oss medlemmar de senaste åren. Vi har hittills haft Motorlära, El ombord (favorit med repris), Hjärt-och-lungräddning och Att lägga till vid brygga. Det är så roligt att det finns ett intresse bland oss att lära nytt och att lära mera och det är verkligen fantastiskt att vi inom klubben har sådana resurser av kunniga medlemmar som delar med sig av sina kunskaper. Tack för det!

Årets kursmeny är förhoppningsvis inte färdigskriven  än. Klubbsektionen tar gärna in fler önskemål vad gäller kurser. Men några av era önskemål hittills börjar ta form.

Hjälp och tips vid påmastning, t.ex. Den kortkursen kommer att äga rum så snart vi fått våra båtar i sjön och vi har redan samlat ett gäng erfarna segelbåtsägare som delar med sig av sina tips. Detta blir en ”hands-on-kurs” på plats och med era båtar som kursmaterial. Klubbsektionen återkommer med datum och då är det bara att anmäla sig. ( klubbsektionen@oxnöbatforening.se )

Livräddning eller ”Man-överbord-kurs” är ett annat önskemål. Corona sätter lite käppar i hjulet, men vi försöker hitta en villig instruktör också till detta. Kanske finns det resurser inom klubben? Hör av dig isåfall! 😊

OBF har också fått erbjudande av en extern utbildare om rabatterade online-utbildningar till Förarintyg och Kustskepparintyg. Om någon av våra medlemmar vill ha tips om sådana kurser, så hör av er till klubbsektionen. (För inte har vi väl en sådan tur att någon i klubben kan utbilda och examinera??) 😉

Om det finns fler önskemål om kurser, så hör av er till klubbsektionen. Och om det finns medlemmar som kan tänka sig att dela med sig till andra av något som de har extra bra kunskaper i och som kan gagna oss båtägare, så hör av er också.

I OBF hjälper vi varandra med tips, råd och kunskaper. Fördelen med att vara en hederlig, traditionell båtklubb i ett nötskal!

Vi ses!

Anna Hejdenberg, klubbsektionen