Nu har Söndagsseglingarna startat…

Taisto lurar Lasse i starten...

Söndagen den 22 maj drog vi igång Oxnö Båtförenings klubbmästerskap med våra kära Söndagsseglingar. Vinden var god även om det var litet tunt i Långgarnsviken. I huvudsak sydlig vind mellan 4-8m/s.

Till årets premiär kom 8 båtar varav Johan med besättning i Ohlson 8:8 var helt nya deltagare i klubbmästerskapet. Ytterliggare nya väntas senare under mästerskapet och även nya båtar med erfarna besättningar lär dyka upp.

Banan som läggs av den för dagen ansvariga tävlingsledaren anpassas efter vindförhållandena (riktning och styrka) och vi deltagare får reda på bansträckningen straxt före 11 på förmiddagen (senaste anmälan för att starta är kl 11:00). Anki och Hans Lekberg som var dagens tävlingsledare är duktiga på att lägga en varierad bana som går runt prickar, kobbar och öar utanför Långgarnsviken.
Dagens bana gick ut ur viken och väst och syd om pricken för Stenskärsbank, väst och nord om Oxpelles grund, ost och syd om Segholmen, ost och nord om St Rotholmen med mål inne vid Rixöbryggan.

Dan seglar i mål mellan badbryggan och fritidsstugan (!) på andra sidan av viken
Hård kamp mellan klubbens NF:ar

Seglingen innehöll en hård kamp mellan klubbens NF:ar där Joakim med en omtrimmad båt visade sig vara snabbast dem emellan. Dock så räckte inte farten till en totalseger. Där var dagens nya deltagare, Johan med besättning i Ohlson 8:8, allt för vass. Kul med en ny besättning och båt som visar oss ”gamlingar” hur man snabbast seglar runt banan!

Resultat 2011-05-22
1 Johan Öhrn, Ohlson 8:8
2 Johan Strömbäck, Wasa31R
3 Joakim Öberg, NF