Söndagssegling den 29:e maj

Kryss upp mot pricken Stenskärsbank

Till dagens segling hade SMHI utlovad hårda vindar och regn. Nu kom det bara en regnskur precis innan målgång och vindarna blev inte hårdare än 7-9m/s på Ornö sidan på väg upp mot Stenskärsbank. Tyvärr gjorde prognosen att vi bara blev fyra startande.

Dagens tävlingsledare var även denna helg Hans och Anki Lekberg. Vindarna som var sydvästliga skulle vrida ned mer mot syd och de bestämde därför att vi först skulle ned och runda Gålö fyr (väst och nord om) samt nord och ost om Johannisgrund, därefter hade vi en bra kryss upp till pricken vid Stenskärsbank (ost och syd om) med en läns ned till Långgarnsviken och bidevind in till mål.

Joakim kryssar upp mot Stenskärsbank

Kryssen upp till Stenskärsbank hade en besvärlig sjö som blev stampig för barbords bog (vinden vred mer mot syd men sjön låg kvar på sydväst). Här lönade det sig att ligga närmare Ornö landet än intill St Rotholmen.

Föregående söndags vinnare i Ohlson 8:8 satsade hårt och startade idag med spinnaker. Nedan syns spinnakergången upp till Långgarnsviken.

Spinnakergång mellan Stenskärsbank och Långgarnsviken för Johan med besättning i Ohlson 8:8

Till i år har Svenska Seglarförbundet gjort en omfattande revidering av SRS-talen. Ca 300 båtar har fått höjt tal och 100 har fått ett sänkt tal. Vissa båttyper har reviderat kraftigt och generellt har långsmala båtar av skärgårdskryssartyp höjts med upp till 3 enheter. Bland annat har S30 höjts men trots detta kunde vi andra deltagare inte göra något åt Nils Westerberg som återigen vann en segling med lite hårdare vind.

Resultat
1 Nils Westerberg, S30
2 Johan Strömbäck, Wasa31R
3 Johan Öhrn, Ohlson 8:8
4 Joakim Öberg, NF

Nästa segling är en onsdagssegling, den 8:e juni, d v s kvällssegling. Första start är 18:30 och anmälan om deltagande skall ske före 18:00 till tävlingsledaren (Johan Strömbäck).