Nyhetsbrev från Ordförande

Hej alla medlemmar

Så börjar vi närma oss slutet av årets fantastiska båtsäsong. Jag kan bara upprepa det jag skrev förra månaden. Vilken sommar det har varit.

Och det verkar som om den inte vill ta slut riktigt än. Just nu ligger jag med båten I Skutviken på Rånö, har haft en fantastiskt fin segling I undanvind och det ser ut att bli en lugn natt med lite vind, det gäller att passa på att ta ut det sista ur säsongen innan det blir ut på jobb några veckor.

Vi närmar oss med snabba steg årets upptagningar. Årets torrsättningslistor ligger utlagda på vår hemsida under medlems fliken, dessutom finns listorna i pappersformat i klubbhuset, där finner ni som vanligt vilken tid det är som gäller för just dig.

Viktigt som vanligt att gå igenom allt som behövs inför vinterförvaringen på land och att man har ordning på sitt pallningsmaterial. Allt för att upptagningarna skall gå så smidigt, snabbt och säkert som möjligt.

Om ni behöver förnya någonting så har vi fått samma erbjudande som förra året på SeaQuip stöttor, mer info om detta läggs ut på hemsidan. Från vår sida är Lennart Arnerbeck ansvarig

Vår vaktchef Charlie vill påminna er som inte har utfört era nattvaktspass att det är hög tid nu. Det finns en del lediga kvällar/nätter i november och december.

Ombyggnationen av upptagningsrampen är höstens stora projekt. Den gamla rampen sätter sig mer och mer för varje år och är dessutom lite för flack för att passa riktigt bra tillsammans med vår nya hydraulvagn. Arbetena med rampen är planerade att starta direkt efter upptagningarna. Vi kommer ha ett möte med entreprenören i slutet av denna månad för att diskutera detaljer. Arbetet kommer att kräva lite omdisposition på vår varvsplan eftersom vi måste ha området kring rampen och mastskjulet fritt för att entreprenören skall kunna arbeta. Det är ett pussel för varvsektionen att få till detta och vi kommer att få stuva om en del på planen denna vinter. Jag hoppas att ni alla ser positivt på detta eftersom det är ett stort behov av en ny ramp och att ni alla gör ert bästa för att hjälpa till att få det att fungera. Vi kommer att kunna ta upp alla båtar med det blir lite trängre än vanligt.

Vår gamla hydraulvagn ligger ute på Blocket till försäljning, hör ni om någon som kan vara intresserad så får ni gärna vidareförmedla att den är till salu, finns under båt trailrar på Blocket.

Klubbarbetet har rullat igång med styrelsemöten och planering inför kommande arbetsdagar, förutom en hel del projekt som skall slutföras så ska det klippas och fixas till så att det är snyggt och funktionellt inför upptagningarna.

Vi har haft ett fel på vinschen till mastkranen men den skall vara åtgärdad ny enligt senaste informationen.

Bojekan har vi fått I sjön och lagt ut ett par stenar med men ett tillbud inträffade när sista stenen skulle läggar ner och efter det har vi haft en översyn av spelet på vinschen. Vinschen skall nu testas och krantornet flyttas fram lite för att få bättre balans innan den är klar för bruk.

Det kommer skrivas en kortfattad instruktion/säkerhetsanvisning som kommer lamineras och fästas på bojekan. Tänk på att läsa och följa denna instruktion innan ni lyfter en bojsten. Det är tunga lyft och om man gör fel så kan det resultera I stora personskador.

Som ni kanske har sett så ligger det en lyktstolpe på marken vid stora grinden, ett åkeri som skulle hämta en båt backade på stolpen. All el är och har varit isolerad och det kommer monteras upp en ny stolpe på platsen.

Vi har en hel del snickeriarbeten som skall utföras, bland annat altan/trappor som skall byggas vid och runt den nya byggnaden där man går ut på A-bryggan. Har du kunskap och är intresserad av att hjälpa till så tar du kontakt med Stefan som är UH ansvarig eller någon av oss andra I styrelsen.

Nästa år fyller OBF 50 år och det skall naturligtvis firas. Har ni idéer om upplägg eller är intresserade av att hjälpa till att organisera det hela får ni väldigt gärna ta kontakt klubbsektionen eller någon I styrelsen.

Som ni ser så är det en hel del att bita framöver, jag tycker att vi har bra ordning på det mesta men det finns alltid något att göra och förbättra. Jag vill att ni tänker på att vi är en ideell förening med ideella insatser från medlemmarna. Vi har ingen anställd eller betald personal utan allt arbete utförs av oss själva på vår fritid. Det innebär ju i sin förlängning att saker kan ta lite tid, men hjälps vi alla åt och drar vårt strå till stacken så fungerar det helt bevisligen. Detta gäller allt från vakt, arbetsdagar till att se till att städa och hålla snyggt efter sig själv.

Jag vill önska er alla en fin avslutning på årets säsong och vi ses helt säkert på klubbområdet under hösten.

Hälsningar

//Mats