Så var båten plötsligt i sjön igen

Och en ny båtsäsong har äntligen startat. Min egen vårrustning gick helt enligt planen, jag hade inga stora arbeten i år som stod på agendan, jag lyfte med assistans av lite folk mitt roder på plats. Rodret hade tillbringat vintern i garaget för lite översyn efter den ytterst märkliga incidenten förra året då någon utan att informera mig plötsligt hade flyttat en del av den svenska graniten ett hack för nära ytan. Men, nu är det ordning och reda igen och skepparen kommer hålla lite mer avstånd till uppgrundningar i år.

Just nu när jag sitter och skriver så är jag ute på jobb på Nordsjön där havet som vanligt är lite rufsigt, det är kyligt och till och från regn i luften. Via frun får jag rapporter om att det är kallt hemma med och att den riktigt fina våren ännu inte hittat vägen, bara att hoppas på en vändning så att vi får en fin juni att se fram emot.

Jag upplevde att det var lite mer folk än vanligt som vårrustade under vardagarna, en orsak till det var kanske Covid 19 och att man försökte hålla sig till den rekommenderade distansen. Hursomhelst fick jag möjlighet att prata med flera av er vilket alltid är lika trevligt.
Jag vill verkligen passa på att tacka för att så många av er kommer fram för att berätta, skickar mejl och ringer för att ge positiva kommentarer om hur vi som är funktionärer sköter föreningen, både till mig och andra i styrelsen, alla kommentarer förs naturligtvis vidare till övriga i styrelsen och vi är väldigt tacksamma för den uppmuntran vi får.

Full koncentration

Sjösättningarna som vidtog helgen efter att varvsektionen sjösatt gick mycket bra. Som vanligt skulle jag vilja säga. Ett stort tack till er alla medlemmar för era insatser och att alla hjälptes åt för att få det att flyta på bra trots de restriktioner som gäller just nu. Sjösättningarna är som sagt avklarade nu, det som återstår är några få båtar som ska sjösättas under maj och det är några vinterliggare som önskar komma ur och i vattnet för lite underhåll.

Hamnkapten Charlie övervakar.

Innan sjösättningen hade vi en besiktningsman ute och besiktigade vår mastkran, vi fick några anmärkningar vilka nu är åtgärdade. Så nu vet vi att det är säkert att använda systemet, både med den elektriska- och manuella winchen.

Jag höll en liten information/utbildning när jag mastade på vår segelbåt. Det kom ett 20 tal båtägare som var med och utbytte erfarenheter. Kommentarerna efter var positiva och jag tror att vi alla fick en del goda tips för att göra ett säkert och smidigt jobb.

Nu under helgen har vi arbetat med att montera nya löstagbara stolpar för staketet upp mot sommarparkeringen. Med den lösningen vi nu byggt kan vi bättre och enklare utnyttja marken där uppe när vi vinterförvarar våra båtar.

Vi har monterat en ny tömningspump för septitankar på den högra servicebryggan som från och med nu heter ”T”, där finns det också sedan tidigare sjövatten för avspolning/tvätt av däck mm.

Lagringstanken placeras till höger om utgången till bryggan och allt kommer vara inkopplad och i drift inom en snar framtid. I och med denna investering har vi nu möjlighet att enkelt tömma toalettavfall från våra båtar. Vi ska se till att det sitter en instruktion på plats men handhavandet är tämligen enkelt.

På den vänstra servicebryggan, som nu heter ”S”, har vi dricksvatten, så toalettavfall och dricksvatten hålls separerade.
När det gäller dricksvattnet så kommer det som ni säkert vet från brunnen på vårt område, jag vill att ni alla tänker på att tillgången är begränsad, alltså enbart till för att fylla dricksvatten. Vi vill inte drabbas av samma öde som brunnen som finns utanför våra grindar vid Skärgårdsstiftelsens anläggning, den har gått tom och fått sjövatteninträngning så det vattnet går inte att dricka.

Projektet gällande vattenlivräddning som vi klubbade igenom på årsmötet är igång. Material kommer köpas in och arbetet att få allt på plats kommer påbörjas så fort vi fått leverans.

Vi har så smått kommit igång med att fördela ut ansvarsområden för några delar av anläggningen till medlemmar i utbyte mot arbetsdag. Om ni är intresserade att hänga på och känner att det är något som ni känner skulle vara kul att hålla i så skicka ett mail till mig på ordf@oxnobatforening.se så kan vi diskutera hur vi kan lägga upp det.
Det som jag just nu vet, är att vi har medlemmar som tar hand om.
Vassklippning, Bagage- och mastvagnar, Miljöstation och toalett.

Exempel på saker jag skulle vilja ha namn på ansvarig för är bland annat, gräs och slyröjning, bastun, bojekan och servicebåten.
Det handlar som jag berättat tidigare inte om att man själv ska utföra allt arbete, om det behövs resurser så planeras arbetet till en arbetsdag eller extra arbetsdag där andra medlemmar hjälper till. Som ansvarig ser man till att rätt utrustning finns tillgänglig och ger besked när arbetet behöver utföras.

Önskar er alla en fin avslutning på maj och en bra start på juni och jag hoppas vi ses på bryggorna.

Ordförande OBF