Äntligen sommar.

Så var äntligen sommaren här och det med besked.

Jag hoppas att ni alla fick uppleva en riktigt fin midsommar. Vi tillbringade midsommarhelgen med goda vänner ute på Bodskär på utsidan av Utö. Strålande sol hela helgen men minst sagt lite blåsigt. Nordosten låg på med 10 meter per sekund hela midsommardagen så det gällde att söka lä så att inte mat och dryck skulle blåsa av bordet. Vind är ju inte så kul när man har lagt till men desto trevligare när man ska segla och fördelen med nordost, när man är där vi var, är att när man ska hem blir det en trevlig halvvind med snabb och behaglig segling som en perfekt avslutning på helgen.

Prognosen säger att det ska vara fantastiskt väder framöver så tidigt på fredag är det bara att kasta loss igen. För vår del blir nog lite kryss söder ut för att hitta några trevliga lä vikar att spendera helgen i.

Som ni säkert har sett så har vi fått leverans av vår nya septitanktömnings station. Vi har monterat en sugpump ute på det vi nu kallar T-bryggan, servicebryggan till höger från land sett. Där finns det sedan tidigare spolvatten och bredvid det är pumpen monterad. Uppsamlingstanken för avfallet kommer stå direkt till höger om utgången där den är placerad idag. Handhavandet är tämligen enkelt och vi kommer sätta upp en tydlig instruktion vid pumpen hur den skall användas.
Inkoppling av tömningsstationen är pågående, SRV ska besöka oss för att vara med och bestämma hur tömningen ska monteras för att det skall fungera bra för dem. Så inom en mycket snar framtid skall allt vara klart.

Dricksvatten finns som vanligt för bunkring på den vänstra servicebryggan väl separerad från avfallshantering. Den bryggan heter nu S-bryggan.
Skärgårdsstiftelsen har gjort två prov av vattnet, första provet fick nedslag på lukt men vid prov nummer två var lukten borta och det är nu tjänligt som dricksvatten.

Grundvattennivån i området är låg så tänk på att mängden vatten är begränsad och att alla vill ha möjlighet att få vatten så ta inte mer vatten än ni måste.

Det är sommartider och vi använder våra båtar för fullt, det gäller naturligtvis även våra funktionärer så vi måste alla hjälpas åt att se till att saker på området fungerar. Om det är något som behöver åtgärdas som ni inte kan fixa själva och inte vet vem ni skall meddela så tar ni kontakt med Medlemsansvarig, antingen via kontaktformuläret på hemsidan eller mejl till medlemsansvarig@oxnobatforening.se eller på klubbens telefon 08-500 223 28 så kanaliseras det till rätt person.

Som ni har fått meddelande om har vi nu nya el föreskrifter som finns på hemsidan, det är viktigt att ni läser och följer dessa så att alla hanterar vår el enligt föreskrifterna och att vi minimerar risken för personskada och brand. Vi vill och önskar få återkoppling från er medlemmar om vad ni anser och har åsikter om. Det gäller såväl utveckling av föreningen och inte minst om ni tycker att något fungerar bra eller mindre bra, en hel del idéer och åsikter diskuteras och ventileras ute på bryggorna men om det inte förmedlas vidare till styrelsen så stannar det där. Så går ni och funderar på något så vill jag att ni kontaktar någon av oss i styrelsen, helst skriftligen så att det inte faller mellan några stolar.

Har ni idéer om utveckling framöver så skickar ni ett mail till utvecklingssektionen dom är alltid sugna på att få återkoppling från er alla.

Mailadresser hittar ni under sektionsfliken på hemsidan.

Vi har under veckan monterat säkerhetsutrustning i hamnen.
Ett gäng tappra medlemmar som med mycket kort varsel kallades till en liten arbetsdag träffades på onsdagskvällen och monterade säkerhetsutrustning gjöt betong i hinkar som skall vara vikter till nödstegar mm. Ett stort tack till er som kunde ställa upp.
Vi kommer så snart som möjligt sätta upp information om säkerheten på området med kartor och åtgärdslistor i klubbhuset.
Allt har skett under ledning av mannen som nöjd med kvällens arbete stoltserar på bilden bredvid en av säkerhetsstationerna.
Per Ceder från utvecklingssektionen.

Information.
Man har ändrat med postnummer i Haninge och adressen till klubbområdet är nu:
Oxnövägen 105. 137 96 Gålö, kan vara bra att veta.

Jag vill med dessa rader önska er alla en underbar sommar där vi kan samla på fina minnen och jag hoppas att vi träffas när vi är ute på sjön

Ordförande OBF