Snart dags för sjösättning

Det börjar dra ihop sig för årets båtsäsong. Jag antar att flera av er har börjat med vårrustningen av era båtar på varvsområdet. Själv är jag ute på jobb, skulle ha kommit hem förra veckan men det ser ut som om jag får vara glad om jag kommer hem till påsk. Just det här jobbet är dock en insats för miljön, istället för det vanliga olje- och gas arbetet, genom att vi har lokaliserat vraket efter RoRo fartyget Grande America som brann och sjönk på 4700 meters djup i Biscaya mitten på förra månaden. Vi håller på att täta oljeläckage och inventera last som är utspridd på botten, det stora djupet gör att det tar en del tid. Med anledning av detta så är jag inte helt uppdaterad på allt som sker men jag försöker mig på ett månadsbrev trots allt.

Det viktigaste först, vårt projekt med sjö- och torrsättningsrampen börjar lida mot sitt slut, om allt går enligt planen så skall rampen vara på plats och brukbar till helgen 13–14/4. Det skall bli fantastiskt skönt när allt är klart och vi står rustade för många år framöver med ett väl anpassat sjösättnings system.
Även om det har tagit tid så har allt gått enligt plan.

Vi hade en förhoppning om att ha hunnit renovera köket i klubbstugan innan sjösättningarna drar igång. Tyvärr så har tiden inte riktigt räckt till för detta och vi vill inte ha ett pågående köksbygge under sjösättningsdagarna. Dock är förhoppningen att kunna komma igång med projektet efter att våra båtar ligger i sjön.

Vi håller på och ser över föreningens föreskrifter för att få dom mer enhetliga och rätta upp lite felaktigheter samt uppdatera dom. En rekommendation är att gå in på hemsidan för att läsa upp sig inför varje ny säsong för att ha koll på vilka regler som gäller.

Ett annat arbete vi håller på med i styrelsen är föreningens GDPR rutiner, just nu med fokus på integritetspolicy.

Intygen gällande TBT mätningarna skall nu vara utskickade till de båtägare som har fått sina båtar mätta. Spara detta intyg eftersom det är ett framtida bevis på statusen på din båtbotten.

Om du ännu inte har bokat upp dig för att gå vakt så är det bara att logga in i BAS-K på hemsidan för att komma till vaktschemat och boka. Vi har handlat in ronderingssystemet som jag nämnde förra månaden och kommer inom kort starta upp användandet av det. Information om när och användarinstruktion kommer Vaktchefen Charlie återkomma med.

Årets första arbetsdag närmar sig och äger rum den 28/4. Ni som skall vara med är ni med brygg plats 239–269.

Lite info om mastkranen. Vi har haft en el vinsch för att lyfta masterna under ett par år. Vinschen tog tyvärr kväll förra året och vi kommer inte ersätta den i dagsläget utan återgår till den manuella som skall ses över på arbetsdagen så att den fungerar på ett säkert sätt. Orsaken till att vi inte ersätter el vinschen just nu är att vi är många som använder mastkranen och alla har olika nivå av teknisk kompetens, vilket gör att vi föredrar det mekaniska alternativet för att minimera risken för olyckor och tillbud.

Gänget som håller i trådarna för OBF’s 50 års kalas är i full gång och har haft planeringsmöten där riktlinjerna börjar komma på plats. Jag är helt övertygad om att det kommer bli en fantastiskt trevlig dag med många roliga aktiviteter och minnen.

Som lite extra info till er vill jag tipsa om att vi har en medlem i föreningen som planerar att ta segelbåten med familj på en långtur, inte till Nåttarö eller Huvudskär utan till Karibien. Familjen Edholm håller för fullt på med förberedelserna för att komma iväg nästa vår med sin Arcona 400 och vara borta i drygt ett år. Följ familjen och förberedelserna på

Avslutar med en selfie så att ni som inte känner igen mig får ett ansikte på filuren som skickar brev till er en gång i månaden.
Lycka till med förberedelserna för säsongen och hoppas att vi ses på klubben!

Ordförande