Det lackar mot jul som man säger

Vi har inte fått se så mycket snö ännu men det har blåst en hel del och det har regnat rejält, en mörk och lite trist höst har äntligen tagit slut och övergår nu i vinter. Även om det inte ser ut att bli en vit jul i år.

Våra båtar ligger på land förutom ett knappt 20 tal som under vintern ligger kvar i vattnet. På land har vi 5 båtar torrsatta med masten på. En utvärdering av det projektet kommer som tidigare sagt ske efter vintern så får vi se hur det ser ut nästa år.

Året börjar närma sig sitt slut och vi kan nu luta oss tillbaka och sammanfatta ännu ett båtår med många olika upplevelser. Jag hoppas att ni har haft glädje av era båtar under säsongen och upplevt saker som ger fina minnen så här i slutet på året.

Jag sitter just nu på ett flyg påväg till Kongo för att jobba lite innan jul och tänker tillbaka på sommaren och att vi har haft en riktigt bra säsong. Den började för egen del lite trist, vi fick närkontakt med svensk granit, av någon för mig outgrundlig anledning kom plötsligt botten lite väl nära när vi var påväg mot Dalarö från Kymmendö, men som tur var gick det bra, med bara lite skrap skador på rodret så var det bara att fortsätta. Seglingen har utöver den lilla irriterande incidenten varit bra med hyggligt väder och goda vindar.

På båtklubben har vi under året fått använda vår nya ramp både vid sjö- och torrsättning. Det känns väldigt bra att vi nu har ett komplett upptagningssystem som kan hantera våra båtar.

Jag måste få säga att det är en förmån att arbeta i en förening med duktiga funktionärer som gör sitt bästa för att allt skall flyta på. För att nämna ett av årets många goda exempel, 50 års festen som blev en mycket lyckad och välarrangerad tillställning där till och med vädrets makter var med oss.

Nästa kommande stora aktivitet på agendan är föreningens årsmöte som kommer hållas den 18:e januari med årsmötesförhandlingar, gemensam lunch och som avslutas med kaffe och en intressant föreläsning om ett äventyr från en av våra medlemmar.

Vi kommer på årsmötet prata om hur vi tar föreningen vidare in i framtiden med nya investeringar, utveckling av klubben och aktiviteter. Det har levererats in många motioner som belyser behovet och där skall vi på mötet fatta beslut om hur vi går vidare. Ett intressant arbete där det finns mycket utmaningar och möjligheter. Vi har lyckan att ha en god ekonomi i föreningen så det finns goda förutsättningar.

Styrelsen har som vanligt lagt ett stort arbete på att sammanställa året och förbereda inför årsmötet. Verksamhetsberättelse med tillhörande bilagor kommer ut i början på januari

Jag hoppas verkligen att många kommer på årsmötet och att ni utnyttjar er möjlighet att göra er röst hörd och påverka hur föreningen skall fungera. OBF är precis som övriga världen i ständig förändring och var vi ska ta vägen är det ni medlemmar som bestämmer på årsmötet. Det är ni som drar upp riktlinjerna för hur vi i styrelsen ska arbeta.

Det finns fortfarande några medlemmar som inte bokat upp sina vaktpass. Det är inte många dagar kvar att få det gjort nu så gå in på hemsidan och boka. Vaktbokningen är också öppen för nästa år så det går redan nu att planera in när man vill tillbringa några timmar med att se till att vi slipper tillgrepp på klubben.

På arbetsdagen under hösten använde vi vår nya vassklippare för första gången, ni som har varit nere och tittat har säkert sett att vi plötsligt fått mycket mer vatten efter strandkanten. Vi ska fortsätta med avverkningen av vass under våren och sedan hålla den kort under sommaren.

Jag vill önska er alla en riktigt God Jul och sedan ett Gott Nytt År och jag ser fram emot att träffa er på årsmötet.

Mats Landberg