Oktober månad och hösten har anlänt med besked

Jag och hunden var ute och avslutade årets säsong veckan före upptagning, det blåste rejält när vi gick ut mot Huvudskär och jag insåg snabbt att det inte skulle bli någon lugn natt därute. Är man ute sent på hösten så är det inget stort problem att hitta en lugn plats i och med att man är ganska ensam. Vi tog det säkra för det osäkra och gick till Kolnäsviken på Ornö där det var helt tomt, där ligger man bra även om det kommer en liten kuling och trycker till.

Jag var ute 3 dagar mitt i veckan med fi segling och träffade inte på någon annan fritidsbåt så det var inte direkt någon trängsel. Det är magiskt när man får ha egen tillgång till skärgården och vikarna när det är höst och allt är vackert målat i höstens varma färger, friskt och lite kyligt i luften, men med värmaren igång så det är behagligt och mysigt nere i båten.

Dagarna går snabbt och under förra helgen var det dags att lyfta upp båten på land för vinterförvaring.

Jag är lika imponerad varje år över det arbete och den tid medlemmarna som är engagerade i torr- och sjösättning gör.

Allt går smidigt och med ett glatt humör, det finns god mat att köpa och vädret, ja det är som det är, sol blandat med regn. Själv hade jag lite panik eftersom det var dags att åka på jobb 3 dagar efter upptagningen, det är ju så många trevliga medlemmar att prata med så det gäller att vara lite fokuserad på att få arbetet med båten gjort och inte prata bort hela dagen.

Som ni säkert har sett så är testet av att ta upp segelbåtar med mast på i full gång. Vi har tagit upp 5 stycken båtar i år för att utvärdera hur det fungerar. Berörda båtägare har bildat en grupp där man sköter tillsyn och kontroll. Efter sjösättning kommer det att utvärderas hur det har fungerat under vintern, hur varvsgänget upplever att det har fungerat (svårigheter, extra tidsåtgång mm) och hur båtägarna har upplevt det. Efter den utvärderingen tar vi beslut om hur vi gör nästa år.

Höstens klubbarbete är i full gång, det som alla naturligtvis märkt mest av är upptagningarna. Arbetsdag står också på schemat och vi kommer under den dagen inviga vår nya vassklippare, vassen har växt rejält sista tiden men nu ska vi ta upp fighten med den.

Ta gärna en tur upp till skogsområdet där vi förvarar täckning och pallningsmaterial efter att ni fått på täckningen på era båtar, kontrollera om ni har något gammalt liggande som ni inte använder och kan slängas. Vi har som målsättning att det vintertid ska vara tomt däruppe.

Vi i styrelsen arbetar med en ny investeringsplan för dom kommande åren och det är en hel del jobb med budgetering och förberedelser för årsmötet med verksamhetsberättelser mm. Det finns fortfarande möjlighet att komma in med motioner, fram till 31/10, så fundera på om det är något du tycker att vi ska göra eller förbättra och lämna in en motion på det. En enkel mall och beskrivning finner du på hemsidan under fliken blanketter. Maila motionen till medlemsansvarig@oxnobatforening.se Har du frågor eller funderingar så får du gärna skicka ett mail till mig på ordf@oxnobatforening.se

Vi håller också på och ser över hur vi ska arbeta i framtiden. Tiden som medlemmar har att lägga på klubbarbete konkurrerar med många andra aktiviteter och det är svårt att hitta funktionärer om klubbarbetet blir för betungande. Vi har en del idéer som vi diskuterar och jag återkommer senare med en presentation av detta.

Årsmötet är planerat att hållas en lördag i mitten av januari, datum, tid och plats meddelas som vanligt via kallelsen.

Vi har under hösten investerat i en drevlyft för säkrare av- och påmontering av drev på motorbåtar. Drevlyften hålls inlåst och instruktion om hur man får tillgång till den kommer från vår vaktchef Charlie via ett mail utskick.

I genomgången av elinstallationerna på området och i hamnen har vi konstaterat att vi inte har kapacitet till laddning av elbilar. Det innebär att laddning av bil från och med nu inte är tillåtet.

Vi har vidare vad gäller el investerat i 30 stycken elmätare som i första hand kommer användas av båtarna som ligger i sjön under vintern.
Upplägget blir som tidigare att OBF står för elkostnaden för propellrarna som håller isfritt. Propellrarna står båtägarna för, all övrig förbrukning skall sedan kopplas via dom nya elmätarna så att varje båtägare betalar för sin egen förbrukning under vintern.
Vi har även en plan att kunna använda dessa mätare vid andra tillfällen där en medlem kan tänkas ha behov för mer kontinuerlig tillgång på el.

Gällande vakt så är det en hel del medlemmar som inte har bokat och fullfört sina vaktpass, det är viktigt att ni går in i systemet och gör det snarast. Har ni problem med bokning eller frågor så skickar ni ett mail på vakt@oxnobatforening.se
Jag vill också påpeka att det är viktigt att ni utför vakten enligt vaktinstruktionen och stannar kvar och gör sista ronderingen innan passet är slut.

Se till att kontrollera pallning och täckning på era båtar eftersom det mesta har en tendens att sätta sig lite efter någon vecka på land. Vi har också helt säkert några höststormar att se fram emot. Som vanligt hoppas jag att vi träffas på klubben och får möjlighet att byta några ord när vi är där.
I och med det önskar jag er alla en fin höst.