Resultat Söndagsseglingen 12/6

Dan Tiderman i RJ85 på väg mot mål

Till söndagens segling hade väderkännarna utlovat regnskurar och goda väst till sydvästliga vindar. Nu uteblev regnet och vindarna höll sig runt väst med en styrka om 4-7m/s. Bra seglarväder med andra ord.

Dagens bana som Johan Strömbäck ansvarade för gick ut ur viken, ned till pricken Stenskärsbank (medsols), upp till Fjäderholmarna där samtliga öar skulle rundas motsols, därefter åter ned till pricken Stenskärsbank (nu motsols) vartefter vi styrde hemmåt till hamnen igen. De som seglat klubbmästerskapet under 80-90-talet känner igen banan då det i huvudsak var den som vi seglade då. Banan gav goda vindar hela vägen och bra kryss och länsben.

På vägen ut ur viken mötte vi Team Nyppon som nu kom hemseglandes med sin nya båt, ända från Southampton i England. Vi ser fram emot att tampas med klubbmästarna och deras nya båt.

Team Nyppons nya båt

Då vindarna var goda blev dagens segling tät, mellan ettan och trean skilde det endast 3 minuter på omräknad tid. Björn i Nicholson 1/2-ton och Team Lekberg hade en intensiv kryssduell i viken in mot mål. Där Team Lekberg vann duellen samt hela seglingen. Grattis!

Dagens segrare Team Lekberg på kryss in i Långgarnsviken

På söndag är det vårsäsongens sista segling i klubbmästerskapet. Kom med ut och delta du med!
Och om du inte kan på söndag så är du välkommen att delta i Morarnas Båtklubbs kvällssegling. Ikväll, torsdag, samt på tisdag i nästa vecka. Se mer på Morarnas Båtklubbs hemsida.