Var är pricken

I dagens söndagssegling på nationaldagen kom hela 11 deltagare! Banan gick ut ur viken och söderut på Mysingen för att runda pricken vid Ståtbådegrundet, därefter vände vi åter fören mot norr för att runda St Rotholmen om ost vartefter snabbaste väg till mål gällde.

Seglingen genomfördes i bitvis lite svagare vindar och i viken var vindriktningen åt det sydligare hållet för att ute på Mysingen vrida mot sydost. Den sista starten, 11:50, gynnades av vindförhållandet genom att de hade bra vind ut genom viken och därmed till stora delar han segla ikapp det försprång de andra fått i de tidigare starterna. Ståtbådegrundet kan många gånger vara svårt att finna om man inte har med sig en GPS. Pricken som markerar grundet och som vi skall runda är grön och skall dessutom finnas i motljus. I dagens segling så rullade det dessutom in dimma utifrån Utöhållet! Med dessa förhållanden så överseglade många pricken och värst idag var Tommy i sin Rival 22 som säkert förlorade uppåt 5 minuter… Dagens segling vanns av Johan i sin Wasa31 som hade 8 minuter tillgodo på tvåan som var säsongsdebuterande familjen Lekberg i NF. Därefter följer Nils i S30, Tommy i Rival 22, Joachim i NF, Team Nyppon i Smaragd, Lasse i Vega, Dan i RJ85, Stig i S30, Kåre i sin Laurin och Björn i Nicholson ½-ton. Nästa segling är en kvällsegling redan nu på onsdag den 9/6 med anmälan senast 18:30.